Je nehorázné, aby tendr na vrtulník trval rok a půl. Jde o životy lidí

  •  

Do tendru na poskytování letecké záchranné služby v Ústeckém kraji se přihlásil pouze jeden zájemce. Tím je společnost DSA, která zde poskytuje své služby dlouhá léta.

Slovenská firma ATE, která vyhrála v původním, později zrušeném tendru, do nového výběrového řízení nešla. Podle vypsané zakázky má vítěz provoz zajistit od letošního července do konce roku 2020. Proti tendru za 168 milionů korun byla podána námitka a celý proces se pravděpodobně opět zbrzdí. Podle komunistické poslankyně Gabriely Hubáčkové je nehorázné, že se tendr na tak důležitou součást záchranného systému vleče už rok a půl.

Je ohrožena záchrana pacientů vrtulníkem v Ústeckém kraji?
Na území našeho kraje zatím provozuje leteckou záchranku firma DSA, a to díky dodatku ke smlouvě, který s ní byl uzavřený. A děkuji všem, kteří nám pomohli alespoň ten dodatek vydobýt. Nicméně aby rok a půl trvalo ministerstvu výběrové řízení, je nehorázné, hloupé a zbytečné. To se nepodařilo ještě žádné vládě, aby se něco takto prodlužovalo. V podstatě si zahrává se životy lidí.

Proč to tak dlouho podle vás trvá?
Jakékoli státní tendry jsou zajímavým byznysem. I v případě provozovatele letecké záchranné služby to není jiné. Z mého pohledu se nyní ale bohužel hraje jen o to, o kolik bude nový systém horší, než stávající. Že nebude lepší, a dokonce ani srovnatelný s tím dnešním, to už je dnes naprosto jasné.
Ale aby bylo jasno. Já nelobuji za firmu DSA. Já lobuji za obyvatele a návštěvníky Ústeckého kraje, kteří v případě, že se ocitnou v ohrožení života a budou potřebovat záchranu vrtulníkem, na takovou péči mají právo. A kvalitní, podotýkám.  Protože firma ATE, která chtěla v našem kraji provozovat záchranářský vrtulník a doporučilo ji ministerstvo zdravotnictví, je velmi problémová.

V čem konkrétně je problémová?
To, že má nedostatek pilotů s místní znalostí, která je velmi důležitá, je vlastně asi ten nejmenší problém. Typ jejich vrtulníku nesplňuje požadavky výběrového řízení na certifikace, jež platí v celé Evropské unii.  Ale největším problémem je takzvaný Safety Profil ATE. Firma v posledních 10 letech přišla o tři kompletní posádky vrtulníků při nehodách, z nichž u dvou vyšetřování skončilo konstatováním, že šlo o selhání lidského faktoru, tedy posádky. Nikde není zaznamenán krok k nápravě. Žádný bezpečnostní audit, žádná zásadní opatření pro zvýšení bezpečnosti, žádný konsolidační program, nic. Naopak, v době, kdy ATE řeší třetí fatální nehodu a všechny nepříjemnosti a komplikace s tím spojené, se tato firma chce ucházet o dvě další stanoviště v zahraničí?  Nikdo se pak se nemůže divit, že neochota současného zdravotnického personálu létat těmito vrtulníky je obrovská.

Poukazujete na málo vyškolené posádky. Kolik zásahů vlastně udělá letecká záchranka v Ústeckém kraji?
Každý vrtulník ročně realizuje průměrně 500 zásahů. Letecká záchranka se využívá v případech, kdy ostatní způsoby selhávají. Zasahuje zejména v obtížně přístupném terénu, což je v našem skalnatém kraji dost velké území.  Při dopravních nehodách, kdy jde o minuty a dalších krizových situacích, kdy jsou ohrožené lidské životy a je důležitý čas.


  •  

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*