Na školách bude scházet až pětina učitelů

ilustr. obr.
  •  

Od ledna příštího roku může ředitelům škol nastat svízelná situace. Budou jim scházet kvalifikovaní kantoři. Podle zákona, který platí už deset let, nemají učitelé bez pedagogického, vysokoškolského vzdělání v učebních ústavech, co dělat.

Kvůli jejich vysokému procentu však Ministerstvo školství a tělovýchovy České republiky termín stále posouvalo.

Podle odborníků nebude ve skutečnosti toto číslo tak hrozivé. Někteří učitelé se vejdou do plánovaných výjimek, a řada z nich zahájí potřebné studium k získání kvalifikace. Právě na severu Čech jsou na tom některé školy s kvalifikovaností učitelů opravdu špatně. Například škola v Janově má sto procent učitelů bez kvalifikace. „Jedná se zejména o ty v problematických sociálně vyloučených lokalitách, kde nelze očekávat vyšší zájem o práci,“ popisuje proděkan pro studium pedagogické fakulty ústecké univerzity, Jiří Škoda a dodává, že tento trend je v regionu chronický. Absolventi pedagogických fakult se dobře uplatňují na trhu práce mimo učitelskou profesi. Relativné nedaleko se nacházejí ekonomicky silné střední Čechy a Praha. Do těchto lokalit není problém dojíždět. „Klidně bych zůstala a šla učit, jestli v Ústeckém kraji seženu práci. Pokud ne, budu směřovat do Prahy,“ říká studentka pedagogické fakulty Jana Froňková. Kantoři měli podle Škody deset let času, aby si kvalifikaci doplnili, řada z nich však spoléhala na věčné výjimky.

Okamžité či rychlé řešení problému neexistuje. Fakulty připravují učitele a snaží se maximálně vyjít vstříc požadavkům pracovního trhu. To vše však v rámci svých finančních limitů. Počty studentů učitelských studijních oborů, které ministerstvo fakultám financuje, již několik let klesají v průměru o sedm procent za rok. „Pedagogické ústavy jsou podfinancovány a situace některých z nich začíná být kritická,“ říká Škoda.

Vyšší počet poboček fakult v jednotlivých městech problém nevyřeší. Podle proděkana je potřeba více peněz pro existující školy, tak aby neskomíraly a aby se mohly rozvíjet, zaplatit kvalitní akademické pracovníky a dobré vybavení.


  •  

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*